FÖREDRAG PÅ JOE HILL-GÅRDEN

12 Jan

Till min stora glädje kommer jag att besöka Joe Hill-gården i Gävle den 29e april, som en del av en serie författarsamtal där nu under våren. Det ska bli både kul och spännande. Jag har aldrig varit i Gävle förut. Och nu får jag dessutom besöka Joe Hill gården.

Där föddes Joe Hill, som sedemera emigrerade till USA. I USA tvingades han arbeta hårt och blev en del av den unga radikala arbetarrörelsen. Han engagerade sig i IWW, och skrev en mängd fantastiska politiska slagdängor som än idag lever.

Ofta utgick han från Frälsningsarméns melodier, men skrev en annan text. Det var smart eftersom det ofta inte var tillåtet att agitera för IWW, men aldrig förbjudet att sjunga religiösa visor. Ibland skickades Frälsningsarmén fram av arbetsköparna, för att störa arbetarmötena genom att överrösta talen med sång. Då var det praktiskt att det fanns en politisk version av dessa sånger! För den som händelsevis inte hört talas om Joe Hill men vill veta mer kan jag rekommendera En sång kan inte arkebuseras, av Ingvar Söderström.

Vad jag ska prata om när jag besöker Joe Hill-gården är inte bestämt närmare ännu. Därför, om ni funderar på att komma på föredraget får ni gärna lämna önskemål här i kommentarsfältet. Om ni till exempel vill att jag ska läsa något ur boken, eller det är något speciellt ni vill höra/fråga om/diskutera.

Jag får säkert tillfälle att återkomma med mer information här på bloggen framöver. Nu avslutar jag så länge med Joe Hills, i mitt tycke, allra bästa låt. There is Power in the Union. Här sjungen av Utah Phillips.

p.s. Detta fick mig att försjunka lite i lyssnande på gamla fina Wobblies-låtar (Wobblies var smeknamnet på IWWs medlemmar). Därför kan jag nu inte låta bli att länka en klassiker till, även om den inte är skiven av Joe Hill utan av Florence Reece: Whitch side are you on? här framförd av Billy Bragg

Kommentera

