BARNENS SKOG I GAMMAL GERILLATERRÄNG

4 Jan

Nytt år. Existentiella tankar som vanligt kring nyåret. Och romantiker som jag är förnyade jag designen här, och ljusade upp lite inför det nya året. Visst nyåret är bara ett datum, som inträffar nu och då under året beroende på var man är i världen. Och nyåret inleddes allt annat än ljust med massaker i Gaza. Men i alla fall. Jag tillåter mig att ljusa upp lite här och känna mig lite naivt hoppfull för egen del trots allt. Hoppas ni också tycker att det blev finare?

Själv tycker jag att nyåret, vid sidan av kräftfisket och första maj, är årets fest. Och i år blev det extra roligt eftersom jag var inbjuden på nyårs- och födelsedagsfest hos konstnärsparet Teresa Holmberg och Jonathan Haner. Där tillbringade vi nyåret med paintballturnering , Charlie Chaplin-matiné och vid tolvslaget tändes en eldskulptur:

foto0450

foto0451

foto0452

foto0453

Dessutom gjorde vi ett besök i Barnens Skog strax utanför Sibbhult. Det är en okänd liten pärla som jag gärna vill visa er bilder från. Teresa och Jonathan har gjort diverse skulpturer som stimulerar barnens fantasi när de leker i skogen. Det är lagom många skulpturer för en utflykt med en liten knatte, men jag ska bara visa ett urval på bild här.

Vid ingången vakar en totempålefågel:

foto0467

Fågel Fenix:

foto0468

En skogsmänniska skymtar bland träden:

foto0472

Denna unga dam är gjord av diverse porslinstallrikar. På bröstet står Göteborg, ostindisk inspiration, på ena skinkan finns ett flertal religiösa symboler:

foto0473

Detalj från Kunskapens Brunn. Ibland kan man känna sig lite kvävd av allt vetande:

foto0474

Jättespindel! Vibbar av både Ringens brödraskap och Harry Potter:

foto0475

Gubbe i stubbe. Denna stubbe var helt död, till och med lite svartnad, när den sattes ut i barnens skog. Nu har den växt fast och till och med fått små skott av grenar:

foto0477

Trädet blir ormar:

foto0478

Barnens Skog är en dold pärla, men väl värd ett besök om man har barn eller barnasinnet i behåll och besöker Östra Göinge. Ett liten varning bara turister: ha annat än femhundralappar i plånboken, för folk i dessa trakter befattar sig oftast inte med denna sedel. Detta är ju trots allt gammal snapphanebyggd och Karl XI brände och härjade brutalt i området, hans bild är inte populär.

Teresa berättade också för mig att den förening som hade hand om Barnens Skog när skulpturerna tillkom, har gått i konkurs. Därför är det numera konstnärsparet själva som ansvarar för skulpturparkens väl och ve. När jag frågade om jag fick lägga upp bilder från skogen på bloggen blev hon glad, för det har inte gjorts någon reklam för stället sedan invigningen. Hon bad mig då hälsa att om det finns kreativa människor, framförallt konstnärer men även folk som sysslar med barnkultur, bland mina läsare som blir intresserade av detta projekt, så är hon och Jonathan öppna för förslag. Finns det fler som orkar rodda med projektet så skulle det kanske bli möjligt att göra en barnkulturfestival där en gång om året, och kanske också förnya med någon ny skulptur per år i samband med detta?

För att visa vad Teresa och Jonathan, bland mycket annat, håller på med när de inte gör konst för barn, skickar jag med några osorterade bilder jag tagit på verk kring gården och i ateljen, färdiga och under arbete:

foto0464

foto0465

foto0462

foto0037

foto0042

foto0043

foto0045

foto0046

foto0047

foto0061

foto0063

Ja, för säkerhets skull ska jag väl tillägga att den allra sista bilden här föreställer arbetsmaterial, inte ett konstverk.

Med dessa fina bilder vill jag önska alla lycka till under 2009.

Kommentera

