RAPPORT FRÅN UPPSALA

2 Dec

Den första måndagen i December åkte jag till Uppsala för att, som en del av ABFs seminarieserie, tala om den nära dåtiden, 90-talet, och den nära framtiden på en och samma gång. Kan se ut som något av en motsägelse. Men precis som i början av 90-talet är vi nu åter inne i en lågkonjunktur, och därför finns många beröringspunkter mellan tiderna som kan göra en sådan jämförelse intressant. Jag pratade en del om effekterna av krisen och den konkreta upplevelsen av förlust. Hur 90-talet innebar ett brott med den sociala klasskompromissen (ökande välfärd och trygghet i utbyte mot arbetsfred och social fred) för min generation. Reaktionerna på att bli fråntagen snarare än att gå framåt. Hur den bantade rollen för samhället ledde till att ungdomen bildade sina egna ”samhällen”. Samt givetvis om fascismens återkomst och den antifascistiska rörelsens födelse, fördelar och problem.

Det var många som hade slutit upp och även som engagerade sig i den påföljande debatten. Den blev livlig och pågick faktiskt tills jag lite auktoritärt fick gå in och bryta, eftersom biblioteket i sin helhet strax skulle stänga. Diskussionen kom att röra sig mycket kring frågor om våldsanvändning och antifascism, vilket väl visar att det faktiskt är samma frågor som engagerar idag som under tidigt 90-tal. Det var en majoritet ungdomar och sen en del ur en äldre generation (typ min föräldrageneration) där, även om de äldre inte tog samma plats i diskussionen. Men jag uppskattar att ni alla kom, och hoppas att ni fick ut något av debatten. Personligen tror jag att det alltid är viktigt med forum för debatt, särskilt om man kan ta sig förbi den ofruktsamma frågeställningen våld/icke-våld, och istället som de flesta var inne på se ett mer övergripande strategiskt perspektiv. Den trevliga kvinnan från ABF Uppsala påpekade för mig efteråt att hon i hastigheten glömt att nämna det. Så nu gör jag det: det går att fortsätta debatten i studiecirkelform via ABF, då får man ju också lokal att föra den i.

Tack alla ni som kom och bidrog med intressanta tankar, eller bara er närvaro. Tack också till de trevliga arrangörerna från ABF och Uppsala Statsbibliotek. I vår fortsätter seminarieserien Tankar om framtiden med 5 nya föredrag. Det första blir den 2/2 2009.

Kommentera

