PIRATFLAGGAN I TOPP PÅ DAGENS KONFLIKT

10 Nov

Det var ett tag sen jag skrev på Dagens Konflikt. Det känns av någon anledning mycket lättare att bara flumma loss hemma på sin egen trygga blogg. Men nu i helgen prioriterade jag DK. Anledningen är att ett så roligt och glädjande tema är aktuellt: en ny husockupationsrörelse för 2000-talet har slagit rot i landet.

I min text berättar jag lite om den så kallade BZ-rörelsen under 80-talet och tidiga 90-talet, framförallt om Borgen i Malmö där jag själv en gång bodde. Och om dagens ockupanter, som Kulturkampanjen, Göteborgspiraterna och Smultronstället, Björnbärssnåret och Nyponbusken i Lund. Vad jag tyvärr inte hann få med i artikeln är det hus i Gamlestan i Göteborg som övertogs av ockupanter i lördags. Under min artikel finns i alla fall en länk till en artikel på motkraft om den ockupationen. Som bonus finns också en länk till Guldfiskes lite längre artikel med funderingar kring den nya BZ-vågen.

Vilken bonus ska då ni få, för att ni läser här och inte ”bara” på DK? Tja, jag skickar med några foton i alla fall. De föreställer alla huset Borgen och är tagna av undertecknad i nådens år 1990. Kanske någon tycker det är kul att veta hur Huset i Deltagänget faktiskt såg ut. Om inte kan ni i alla fall se på det som en premiär, de första bilderna på denna blogg!

3 svar to “PIRATFLAGGAN I TOPP PÅ DAGENS KONFLIKT”

  1. Vicious V november 13, 2008 den 6:12 e m #

    Finfina bilder! Kul att se, efter att ha läst deltagänget. Jag hann vara några dagar i Smultronstället, innan det blev utrymt och rivet, och den inspirationen och kreativiteten som fanns där var helt otrolig (fatta att ett par punkare i 20års åldern lagade ett avlopp! Och större saker höll på att hända:)

    Finns det någonstans man kan få inspiration till fortsatt kamp så är det i självbestämmande och självförvaltade hus, och liknande.

    Ha det bra!

  2. salkavalka november 13, 2008 den 8:07 e m #

    Tack för komplimangen V!

    Jag tycker att det ni gör i Lund och Göteborg är det roligaste som hänt på mycket länge. Visst teorier i all ära. Men hellre den minsta lilla handling. För våra liv är här och nu. Jag tror, och det kan man redan märka, att det blir jättemycket positiva återverkningar av sådana initiativ.

    Jag förstår också de starka känslorna man har kring ett ockuperat hus. Fortfaranade 18 år senare känner jag starkt för det hus som nu bara finns i mitt fotoalbum. Och uppenbarligen blev huset någon sorts trauma för Malmö kommun också. De sa ju att de skulle riva det till förmån för byggprojektet ”porten till Malmö”. Men det blev aldrig något hus, bara en grusplätt som extraparkering åt Åhléns, ett sår. Men förra året när jag var i Malmö visade en väninna som bor där för mig att de faktiskt börjat bygga där nu. Det var en konstig känsla att gå runt den jättestora byggarbetsplatsen och föreställa sig att där låg en gång Borgen…

    Jag känner verkligen med er alla för förlusten av husen, och gläds med er åt all verksamhet som kommit igång i Lund. För mig personligen känns det extra kul också efter att ha varit i Lund och pratat på India Däck, och kollat på allt från botaniska trädgården till minnestenen efter 30-november blockaden 91. Fortsatt lycka till med Ockupantnytt, politikerföraktsveckan och alla andra initiativ!

Trackbacks/Pingbacks

  1. Trottens Betraktelser » Husockupation i Göteborg - november 11, 2008

    […] TA2, YA Bloggat: Svensson, Röda Malmö1, Röda Malmö2, Röda Malmö3, Dagens Konflikt, Petter, Salka, Guldfiske Andra bloggar om: Husockupation, Ockupation, Bostadsbrist, Bostadspolitik, Lund, […]

Kommentera

