SALKA GOES ELEKTROAKUSTISK MUSIK

9 Okt

Av rubriken kan man nog få intrycket att jag blivit mer än lovligt självgod och fått för mig att jag kan allt, inklusive komponera musik. Så är det dessbättre inte. Däremot har jag en kusin, Peter Johansson a.k.a Sinus Brus, som inte bara kan komponera. Han är faktiskt utbildad kompositör vid den exklusiva utbildningen för elektroakustisk musik i Stockholm.

Jag var på Fylkingen och såg avlutningskonserten för Peters utbildning, samtidigt hans debut som elektroakustisk kompositör. Han och två klasskamrater framförde ett musikstycke om när de övernattade i ett hus som sägs vara hemsökt av spöken. Musiken blev, tillsammans med ett snyggt framförande och en video med filmbilder från spökhuset, mycket effektiv. Jag hade då precis debuterat som författare av en skönlitterär bok. Därför var det naturligt att jag och Peter kom att prata en hel del om hur det känns att debutera, och om konst, musik och poesi. Redan då föddes en försiktig idé om att göra något tillsammans.

Jag har länge funderat på vad jag ska göra med mina ungdomsdikter. De är så intensiva, och jag tycker fortfarande om en hel del av dem. Samtidigt är jag i en annan ålder nu. Jag vet inte om jag längre kan skriva poesi, men skulle jag göra det skulle det bli om saker som upptar mig i mitt ”vuxna” liv: att vara ett förvuxet barn underställd andra vuxna på arbetet, känslan av alienation och tillvarons absurditet som leder till att man leker istället för att leva, att se nya versioner av sina kamrater i deras barn och liknande. Ungdomens teman om kravaller, våld, också alienation och arbete, fängelset och så vidare, är trots det värda att bevara på något sätt.

Därför blev jag jätteglad när Peter erbjöd sig att tonsätta någon eller några av dikterna. Det ska bli mer än spännande att se hur de blir som en del av ett musikstycke. Jag tror att det bara kan förhöja dikten. Nu i helgen har Peter bokat studio, så att jag kan läsa in texter. Därefter kan han arbeta på musiken i lugn och ro. Sen beror det naturligtvis på Sinus Brus hur många och vilka dikter han vill ta sig an. Men jag hoppas på att vi kanske kan göra en lite större produktion även om det bara blir en eller två av mina dikter. Kanske kan man tänka sig ett texthäfte med resten av dikterna + några av Peters tidigare kompositioner i paketet också. I helgen ska vi träffas, spela in och konspirera. Det ser jag fram emot! Och hoppas så småningom att det kommer ut något ur det här som ni också ska tycka om.

3 svar to “SALKA GOES ELEKTROAKUSTISK MUSIK”

  1. Hannah oktober 9, 2008 den 7:07 e m #

    Grymt! Satt och bläddrade i din diktsamling ”Dikter jag skrev 89-91” härom dan, så det ska bli kul att höra några av dem(?) tonsatta!

  2. salkavalka oktober 9, 2008 den 9:10 e m #

    Va roligt att du tycker det! Ja, några av dem har jag sparat, men inte alla, haha.

  3. Madde oktober 10, 2008 den 9:54 f m #

    Spännande, även jag har ett exemplar av din diktsamling, tror jag ska plocka fram den ikväll. Även om vissa av dina dikter lever kvar inne i mig, kan det ju vara roligt att friska upp minnet lite.

Kommentera

