LIFE CHALLENGE

13 Aug

Det finns dom som tycker att det är slöseri med tid att sova när man bara lever en gång. Jag tycker tvärtom. Nattens drömmar är ett fantastiskt bonusliv. Jag har drömt dom häftigaste filmer jag sett. Härom natten drömde jag något jag gärna vill dela med mig av.

De ringde mig och sa att du kan komma på en jobbintervju klockan nio ikväll. Javisst, sa jag. Jag kommer. Men jag hinner inte hem för att hämta CV eller andra papper, så jag hoppas det går bra att jag tar med dom vid ett senare tillfälle om det skulle bli aktuellt?

Det gick bra. Jag fick veta att jag måste åka hela vägen till Mariestad för intervjun. Men det blir ett tillfälle att visa att jag kan lösa problem tänkte jag. Man får inte vara en nejsägare. Jag kammade till håret, köpte biljett och åkte.

Väl framme kollade jag in lokalerna i detalj, som jag har för vana. Det var en modern och påkostad kontorsmiljö. Här och där på borden stod frestande kakor och tårtor. Jag undrade mer och mer vad det egentligen kunde vara för arbete man ville ha mig att utföra?

Sen drog en av kvinnorna mig i armen och pekade på en katt med uppskuren buk. Kattstackarn, som var en rödhårig lång sak, levde. Du måste sy ihop kattens mage, sa kvinnan, vi hinner inte fixa bedövning. Hon gav mig en nål som var nästan lika tjock som en penna, och en fiskelina. Jag tyckte förfärligt synd om katten och kände mig pressad att göra som jag blivit tillsagd. Alternativet att avliva djuret kom jag inte på.

Okej, sa jag, jag gör det om det leder till att katten överlever. Men ni måste hämta en sån där tratt att sätta runt halsen på den, för jag vill inte bli biten. Dom hade ingen tratt, jag blev erbjuden lite mjukt papper. Jag bet ihop och tänkte att jag ska minsann visa att jag kan vara flexibel och lösa problem. Jag letade upp en bit plast av typen man täcker båtar med.

Sen sydde jag ihop kattens mage. Den var otroligt tålmodig fast jag inte hade bedövning till den. Det kändes som den förstod att jag försökte hjälpa den.

Bra jobbat! sa kvinnan. Du har klarat provet. Hon berättade att jag befann mig mitt i en audition för tv-programmet Life Challenge. Och, sa hon glatt, om du visar oss att du kan lösa problem och ställa upp när du blir ombedd. Då får du möjlighet att sälja ditt liv till oss under ett helt års tid!

ps. Apropå något helt annat. Jag skrev om övervakningen av våra liv på Dagens Konflikt häromdagen. Satt sen och spånade med en god vän på olika sinistra sätt modern övervakningsteknik skulle kunna vidareutvecklas i kommersiella syften.

Till exempel skulle man kunna ställa till mycket oreda genom att lansera en Foefinder. Skriv bara in namn och personuppgifter på just Dina fiender och låt foefindern spåra dem via gps. Maffian, stalkers, kriminella, mobbare, snutar, politiska och religiösa grupper. Marknaden är stor!

Sen kunde man lansera en version för medlemmar i fotbollsfirmor, Fightfinder, som börjar aktiveras när pubarna öppnas. Den skulle givetvis även visa huliganpolisens rörelser.

En snällare tillämpning vore Fuckfindern, där varje användare loggar in sig som tillgänglig när hon eller han är kåt.

2 svar to “LIFE CHALLENGE”

  1. mattis augusti 17, 2008 den 5:21 e m #

    Fuckfindern finns redan. Naturligtvis är den bara befolkad av män…

  2. salkavalka augusti 25, 2008 den 7:02 e m #

    Sorry att jag svarar så sent Mattis, varit lite bortrest här… Det kunde man förstås ha väntat sig, att Fuckfindern redan har uppfunnits! Är den alltså kopplad till gps, så att man kan lokalisera det potentiella ragget? Och var köper man mannicken? På Gubbadagis (Claes Olsson) eller Yngre Gubbadagis (Teknikmagasinet), kanske? Själv är jag ju konservativ på gränsen till ryggmärgsreaktionär. Därför anser jag att Claes Olsson aldrig igen blir så bra som på 90-talet. Då man kunde komplettera sitt inköp av kofot och yxa med den legendariska skriftserien ”Kemisk-tekniska recept” och ”Gamla kemisk-tekniska recept”.

Kommentera

