JOIN THE ILLUMINATI

17 Jul

Illuminati. Den hemliga sekt som enligt vissa styr världen. Dom sägs ha suttit vid ritbordet och förutbestämt hela nittonhundratalshistorien i förväg. Sweet. Ingen jobbig dynamik. Ingen klassantagonism som komplicerar det historiska skeendet genom att tvinga ägarklassen att svara på de arbetandes motstånd. Inte heller någon dynamik i toppen, där olika affärsintressen ibland sammarbetar, ibland konkurerar, ibland har intressen som går isär. Bara en klubb som bestämmer. Tänk så lättöverskådlig världen plötsligt blir.

Så jag tror inte på att makthavare har hemliga sällskap där dom diskuterar strategi och taktik då? Jo, det är väl klart dom har. Att tro något annat vore mer än lovligt naivt. Men därav följer inte att historien blir som dom vill. Arbetares kamper både organiserat och i vardagen och dom sociala rörelsernas tryck är fortfarande den enskilt viktigaste drivkraften för historien. Det är detta ägarklassen måste förhålla sig till och anpasa sina strategier efter, så väl i ämbetet som på fritiden i sina sociala klubbar. Och att världen aldrig i sanning kan bli en internationell, jämlik och konfliktfri enhet under kapitalismen ligger i systemets natur. Det behövs ständigt nya marknader, och kan dom inte längre åstadkommas genom upptäcksresor får man finna dom i spåren av krig eller omvälvningar. Visst finns hos kapitalismens ideologer också ofta en tendens att önska en genomskinlig internationell värld. Men det är snarast en tendens till något annat som föds inom ett system. Gåtans lösning för den sanna liberalen är att svaret finns utanför det lexikon han läser i. Svaret finns i kommunismen, den verkliga kommunism som inte kan existera inuti eller vid sidan om den nuvarande världsordningen.

Varför använder jag då en så mysko grej som Illuminati för att positionera mig? Svaret är enkelt. Jag har läst deras partiprogram. Och nu måste jag bara få dela med mig till er. Detta vilja Illuminati:

1. Avskaffande av alla befintliga regeringar
2. Avskaffande av allt privat ägande
3. Avskaffande av arvsrätten
4. Avskaffande av patriotismen
5. Avskaffande av all religion
6. Avskaffande av familjen
7. Skapandet av en världsregering

Men? Det här ska alltså vara något ont som vi ska frukta? Detta ska vara vad våra makthavare smyger med i kulisserna? Ursäkta, men det vore ju… toppen! Känner mig närmast som jag brukar när jag ser en film. Som vanligt håller jag på skurkarna. Möjligtvis att jag tycker det där med en världsregering verkar vara en lite väl ålderstigen idé. Nej, någon sorts federalistisk struktur baserad på arbetarråd och utan centrum verkar klart modernare. Kanske kunde man modernisera punkt 7 till t.ex. En gemensam kommunistisk världskultur. I så fall är nog illuminatis program den bästa avsiktsförklaring jag läst.

Ni förstår nog vart jag vill komma. Skulle våra makthavare av idag vara med i den här klubben, så gör dom i alla fall helt andra saker än verkar för partiprogrammet. Och varför skulle dom? Det verkar ju inte direkt i linje med deras intressen. Nej kamrater och mötesdeltagare, vi kanske skulle starta upp ett nytt Illuminati, givetvis öppet för alla och med öppna avsikter. Kanske rensa bort den där fula pyramiden med ögat också? Jag föreslår en fin Lucifer med en ljusfackla och röd mantel.

4 svar to “JOIN THE ILLUMINATI”

  1. Mikael juli 29, 2008 den 7:34 f m #

    ewige blumenkraft!

  2. Claes september 30, 2008 den 7:31 e m #

    Skön läsning. Reagerade precis likadant då jag nyligen av intresse studerade begreppet ”Illuminati”. Ett förvånansvärt fint partiprogram för ett – av många ansett – skrämmande främmande ord.

  3. ZilverGalacticon november 29, 2008 den 10:40 e m #

    Här har jag varit i minst 4-5 minuter med att försöka förklara för er vad det har för konsekvenser, Men jag bbestämmer nu mig sist att låta er vara, Inte för att respektera er yttrande frihet i och med att ni själva inte vill ha den, Men helt enkelt för attt jag inte kan tänka mig nåt inteligent ni har som vi kan utgå ifrån,

    Att lämmna ifrån sig allt ansvar på några enstaka mäniskor att bestämma hur de än vill utan att ifrågesättas, så är det ju ändå ett bevis på att man inte tänkt nåt från början, jag tycker så synd om er, lika mycket som jag hatar er för detta.

    Jag (och MILJONTALS andra) kommer inte att överlämna världen till dem utan strid. Sen att ni verkar ha bestämt er redan nu…. Jag hoppas ni får vad ni förtjänar av dem, ni ska ju bara veta att de inte startar en sådan verksamhet för allmänhetens skull, ty annars hade inte behövt hålla det hemligt.

  4. Someone juni 26, 2009 den 5:43 e m #

    Kul att se hur ”superrevolutionärerna” inget hellre vill än att underkasta sig superkapitalisternas efterlängtade världsdiktatur. Hata småföretagare och älska monopolkapitalister? Jaga alkisar och småglin i Salem, men hylla superkapitalisternas globala fascistdiktatur? Tja, vad ska man säga?

Kommentera

