TANKAR OM FRAMTIDEN, I UPPSALA

29 Jun

Nu är programmet spikat för ABF-Uppsalas seminarieserie ”Tankar om framtiden”, som ska pågå under hösten. Jag har glädjen att få medverka med det avslutande seminariet som äger rum den 1a december.

Titeln på föredraget är: ”Mitt aktivistiska 90-tal. Om aktivism i en tid av social nedrustning.” Det låter ganska subjektivt, och titelvalet kommer sig av att arrangörerna och jag tyckte att det kunde vara lämpligt att ta avstamp i den berättelse som finns i min bok. Det betyder inte att jag ska sitta och berätta några personliga anekdoter om mig eller mina vänner. Tvärtom. Vi ska titta på vår närhistoria, 90-talet, i det stora perspektivet.

Som ni alla vet var det en tid som präglades av social nedrustning, ekonomisk kris och den storskaliga ekonomiska omfördelningen mellan fattiga och rika som kommit att kallas nyliberalismen. Därför tänkte jag att vi kunde titta lite på frågor detta väcker. Vilka sociala krafter triggades av krisen? Hur påverkades vänstern respektive högern?

En sak jag ville skildra i min bok var återkomsten i Sverige av en yttersta höger och även återuppbyggnaden av en yttersta vänster, som hade direkt samhällsomstörtande drömmar och ambitioner. Vi autonoma/frihetliga framställdes ofta i media som att vi var en sorts aggressiv påtryckargrupp med kritik i sakfrågor. Alternativt som en nyuppväckt maoistisk stadsgerilla som skulle påvisa genom direkt aktion statens repressiva ansikte o.s.v. Båda tolkningarna enligt mig i grunden lika falska. Vi ville inte förhandla med eller kritisera ett system vi inte trodde på, vi ville avskaffa det. Men inte som en avantgardegrupp i isolering. Vi ville återinföra organisering underifrån, självskolning, en radikal debatt och inte minst den direkta aktionen.

Den rörelse som vaknade till liv då är idag fortfarande i högsta grad vid liv. Men det omgivande samhället har förändrats och därför också förutsättningarna. Den autonoma vänstern idag liknar på många sätt den jag växte upp i. Men på många sätt har den utvecklats till det bättre, både blivit bredare och mer social till sin natur. Samtidigt är förutsättningarna tuffare idag, samhällsklimatet mer dogmatiskt och totalitärt, den yttersta högern varken växer eller värvar just nu men ligger stabilt kvar på en betydligt högre nivå av organisering och medlemstal än någonsinn under nittiotalet.

Så även om temat för mitt föredrag är en tillbakablick, tror jag nog att vi ska få fram många tankar om framtiden. Genom att ställa frågor om vad som egentigen hänt, vad som var bra och dåligt, hur det blev så, hur nutiden ser ut, vad vi tagit med oss och vad vi kastat av oss, kommer vi till en bra grund för dom viktigaste frågorna. Vad gör vi av allt det här? Hur kan vi vända det som ligger i tiden till vår fördel? Kan vi ta med tidigare erfarenheter som verktyg in i framtiden?

Meningen med mitt föredrag blir att försöka väcka sådana frågor, inte att svara på dom -det vore självklart omöjligt för mig som individ. Men att tänka tillsammans i grupp tycker jag oftast är både roligt och lärorikt. På dom föredrag jag hittills hållit i har jag märkt att det kommer många yngre människor. Det tycker jag har varit väldigt bra, för jag lär mig så mycket av er, och ställs inför så många frågor och funderingar som verkligen tål att tänka på. Så välkommna till framtidsseminarie både unga och gamla i Uppsalatrakten!

Förutom mitt föredrag kommer även följande föreläsare och ämnen under hösten:
8 September: Går det att förena ekonomisk tillväxt med hållbar utveckling?
Panelsamtal mellan Anderas Bryhn (nationalekonom och bloggare), Johanna Sandahl (ansvarig för globala klimatfrågor på Forum Syd) och Eva Friman (föreståndare på CEMUS)
Debattledare Mikael Malmeaus från Klimataktion.

13 Oktober: Klimatet, feminismens allt
Samtal med bland andra Kajsa Ekis Ekman (journalist och initiativtagare till Klimax i Stockholm)

10 November: Feminismen och arbetarrörelsen
Föredrag av Yvonne Hirdman (professor i historia vid Stockholmsuniversitet)

1 December: Mitt aktivistiska 90-tal. Om aktivism i en tid av social nedrustning
Föredrag av Salka Sandén (aktivist och författare till boken Deltagänget)

Är du intresserad av något av dessa föredra så kom till Stadsbiblioteket i Uppsala. Alla föredrag börjar klockan 18.30 och är i Kerstin Ekman-salen.

Ett svar to “TANKAR OM FRAMTIDEN, I UPPSALA”

Trackbacks/Pingbacks

  1. EKOT FRÅN AMALTHEA OCH TANKAR OM FRAMTIDEN « Salka - november 26, 2008

    […] under hösten med rubriken Tankar om framtiden. Vad jag ska prata om har jag tidigare beskrivit här. Föredraget kommer att vara på Stadsbiblioteket. Jag ser fram emot att träffa er […]

Kommentera

